Friday, October 01, 2010

Monstermønstermittens and other woollen winterwarmers!

It's getting colder here, but we have sunny days! Sunny and clear, and of course cold nights. Not quite freezing yet, here at the coast, but cold enough to start using big, warm wool jackets. And cold enough to really appreciate a cup of hot tea;-)

Det er kaldt her, men vi har hatt noen flotte dager med sol! Kaldt og klart, og kjølige netter, men vi har ikke hatt frost her ute ved kysten enda. Men det er godt med ei ulljakke og en kopp varm te mellom hendene!


Look at this lovely yarn! A gift from Mrs.Stashbasket! She made a hamper for her parents golden wedding, and I sent her a couple of things from Norway that had "gull" (gold) in the name. She had a drawing among those who suggested items to put into it, and I won:-) There were some chocolates too...were...

Se på dette flotte garnet! En gave fra Michaela. Hun laget ei svær korg til foreldrenes gullbryllup, med matvarer etc med ordet "gull" i. Jeg sendte henne etpar ting fra Norge, bl.a. gullbrød. Hun hadde en utlodning blant dem som foreslo gjenstander å legge opp i korga, og jeg var en av de heldige vinnerne. Det var litt sjokolade der også...var...

The yarn will be made into something warm for me! Both are from PoshYarn, Helena in orange and Elinor (a sock yarn)in the other. So there will be a pair of socks- any patternsuggestions?
Thank you Michaela, I love it!

Har planer om å strikke noe til meg selv av dette, kanskje blir det sokker i noe annet enn nylonforsterket strømpegarn??? Men kan de brukes da? Blir det ikke hull med en gang? Nydelig garn, ihvertfall!


Well, there has been a bit of knitting going on... Farmor showed a hat (pattern can be found here), and I really liked the decresing on top, so I've made one and casted on for a second. Perfect for the boys. I'm using 3.5mm needles, and Dale of Norway Heilo or Falk yarn, 2 balls/100grams/200meters, and the smallest size.

Jeg har jo strikka litt også...Farmor's viste ei lue, Jaques Costeau-lua, og jeg likte veldig godt fellinga i toppen, så nå er jeg ferdig med en og har lagt opp til den neste. Bruker Falk på den ene, og Heilo på den andre. Pinne nr. 3.5, og la opp 120 m. Det passa godt på midt hode, og jeg er tjukkere i huet enn sønnene..;-)
Another pair of Loksins! Can't remember which yarn I used, but it's a sock yarn, with 20-25% nylon in it. These will probably go into the giftbasket, becuse they are still not big enough for me! I'll have to add a few stitches to make it work, but I love the pattern, and it's really quick!


Og så nok at par av Loksins! Husker ikke hvilket garn, men sannsynligvis Silja eller Ida...ihvertfall noe nylonforsterka! Disse går i gaveskuffen, for de passer fortsatt ikke til meg! Jeg må legge opp litt flere masker til meg selv. Men fine er de, og morsomme å strikke!


This is just to try a pattern- should fit a newborn, but now I've forgotten where I found it:-( ,oh well, it was rather boring to knit. Knit in Babywool on 2.5 mm. I used tiny little woolvests like this one on my own kids all the time.
Dette var egentlig bare en prøve- men jeg husker jo ikke hvor jeg fant mønsteret! Passer nyfødt, og ikke så mye lenger. Babyull, 2.5mm, gørrkjedelig å strikke, men praktiske. Jeg brukte alltid sånne på mine da de var små- da holdt de ihvertfall varmen!

Mittens! Monstermønster posted a pattern for the first pair here- the ones with allover braids. In the green pair, I knit a cabled ribbing, and a tiny cable on the back, plus the Latvian braids, and the fair isle mittens with Squirrels is from Pinneguri. There's a braid on those too...The yarn is leftovers from my fishafghan, pure wool that will felt when used. All pairs are too small on me, so they probably go straight into the giftbasket...
Men så var det vottene da! Monstermønstervotter med latviske fletter først, så et par med flettevrangbord og latvisk flette og litt flette oppå hånda, og så et par med latvisk flette i vrangborden, og Pinneguris ekornmotiv. Litt herfra og litt derfra. Garnet er restegarn fra fisketeppet, ren ull som vil tove i bruk. Alle parene er for små til meg, så de går rett i gaveskuffen;-D


No view today...although it's gorgeous!, but I can't find out how to move and add and remove pictures from an entry! I have to upload all photos first, and then write in between...
Have a great weekend!
Ikke noe utsiktsbilde idag, selv om utsikta er flott! Jeg er ikke så veldig teknisk av meg, så jeg finner ikke ut hvordan jeg skal legge inn flere bilder etter at jeg har begynt å skrive, og ikke finner jeg ut hvordan bildene kan flyttes heller...jeg må legge inn alle bildene først- i rett rekkefølge (og ja, jeg har av og til måttet slette hele greia og begynne fra en annen kant!), og så skrive innimellom!
God helg!

10 comments:

Felisi said...

Nydelig garn du har fått, det blir spennende å se hva du finner på å bruke det til.
Herlig grønnfarge på sokkene! Tror jeg skal snuse litt på den oppskriften, takk for tipset ;)

Ruth said...

Guriland så produktiv du er. TAkk for tipset om Monstervottene. Jeg har lenge lurt på hvordan dere får til sånne fine fletter - men nå skal jeg jammen meg se om jeg kan finne ut av det.

Sette in bilder ja. De driver og forandrer på noe på Blogger, det har vært steins umulig å få til noe som helst de siste dagene. Og de har forandret det med bildene helt. Uansett, når du har fått satt inn et bilde og klikker på det - så får du opp en liten meny i en stripe og der kan du velge om du vil ha det høyrestilt, venstrestilt, størrelse osv. og da kan du i hvertfall skrive ved siden av bildet.

Når bildene ligger inne i den lille "opplasteren" kan du velge vilket bilde du vil legge inn i bloggen ved å klikke på det sånn at bildet får en kant rundt seg.

Håper du skjønner noe av dette. Verden har IKKE gått tapt en genial lærer i meg er jeg redd.

Ha en deilig helg. Her bøtter regnet ned igjen og alt er som normalt.

Gina said...

Love the yarn and all the knits.

The gloves and mittens you made for me have come out of their summer hiding. The socks I've been wearing all year as they are so snuggly warm.

Love and hugs Gina xxx

Sylvia said...

Her er produksjonen igang, ser jeg. Det er slike ting eg også skulle ha strikket, istedetfor å strikke overcized plagg hele tiden.
Flotte ting, iallefall (og deilig garn!)
Ha en super helg!

Anonymous said...

Du verden for ei produktiv søster, tenk at jeg ikke skulle få en tøddel av det en gang......Kristin

Unknown said...

Åhh, det var fantastisdk flott garn... :O)
også har du laget mye fint også... :O)

Heidelweiss said...

Lovely knits. What beautiful yarn, too. I can't wait to see what you make from it. I'm sure it will be amazing, as always :).

Mrs Moog said...

You really have been busy! I love that hat - I'm going to have to try that pattern.

I reckon you could make some fish socks like Michaela's - they'd match your blanket too!

xxx

Anonymous said...

Wow you've been so productive! I have finally managed a single sock after a lot of unpicking- the page turned in the book when it dropped so I had 2 socks combined and it didn't work. LOL I have requests from the children for my thicker socks now the temperature has dropped.

The sock yarn looks gorgeous.

Rebecca said...

I have been too busy to knit much or blog or read blogs lately... but this weekend we were at a sheep festival and I saw some sheep that reminded me of yours, so I have been thinking of you. I love all your finished projects and especially the vest. I wonder if I can find a similar pattern for a toddler vest.