Tuesday, May 25, 2010

...knitting this time;-)...

...although crazy kids comes first...the water is still COLD!

...men først gale barn...det er fortsatt KALDT i vannet!
...or at least a lot of ends...;-)


...strikking denne gangen...eller ihvertfall masse trådender... ..but this is what they are supposed to look like! I just forget which way blogger uploads the pictures!

Anyway, these are macchia de colore, mrs.stashbasket and mrs.moogsmum's sock club knitting project for May. And sensible as I am, I decided to knit it in a rainbow of colours;-) (conveniently forgetting that fastening ends is BORING, and that there would be A LOT of ends to weave in!) They are made for me, and I've used odds and ends of sockyarn that was left over from previous projects. Not the prettiest, but certainly fun:-)


...men slik skal de altså se ut! Jeg glemmer fra gang til gang hvilken rekkefølge bildene blir lastet opp, og da blir det av og til snudd på hodet!


Dette er Fargeklatter, som Stashbasket og Moogsmum valgte som maiprosjekt i sokkestrikkeklubben sin. Morsomt mønster å strikke. Jeg valgte å strikke dem med de restene jeg hadde...det gikk litt over et nøste med den blå hovedfargen, og bare litt av alle de andre fargene. Jeg valgte å overse det faktum at det ville bli en uendelighet av trådender å feste...Laget til meg selv. Ikke verdens peneste, men ganske morsomme;-) And then I had a date with my sewing machine...

Some time ago, I got a letter adressed to "tante marit..." (aunt marit), from my youngest niece, who turned 8 while they were visiting for the confirmation last week. I got the cutest owldrawing, and told her I would make something special out of it...and here it is, a jeansbag, with lots of pockets inside...,



Og så har jeg vært ute med symaskin igjen...

For en stund siden fikk jeg brev adressert til "tante marit...", fra min yngste niese. Hun fylte forresten 8 da de var her i konfirmasjonen. Jeg fikk en kjempesøt ugletegning, og fortalte henne at jeg kom til å lage noe spesielt av den...og her kommer en ny dongeriveske, med mange lommer på innsiden... ...and her drawing on the front! I used a special stitch, triple straight stitch on my machine, and used a little bit of heavy interfacing in back of it to make it stand out a bit more .


...og tegningen hennes på framsiden! Jeg brukte trestingsrettsøm med volumvlieseline på baksiden og "tegnet" med symaskinen
The back.

I usually cut off the seams of the jeans, and cut them apart, but on this I kept the waistband, and then sewed the backseam as straight as possible! On the front I make the motif first, and then add strips of the jeans to the sides, top and bottom. I make corners, and put in a lining. Have never used a pattern for any of the bags, I just start!


Baksiden.

Vanligvis klipper jeg av sømmene på dongeribuksene, og klipper dem fra hverandre, men på denne beholdt jeg linningen med både beltestropper og merkelapp, og så prøvde jeg å sy baksømmen så trådrett som mulig. På forsiden lager jeg først motivet, og så syr jeg en ramme rundt av dongeri. jeg syr sammen i sidene, og lager hjørner (så bunnen blir mer firkantet) og setter inn et fór der lommene er sydd fast. Har aldri brukt/ laget mønster, jeg bare begynner!
A friend of mine in Karlstad, Sweden, asked me last year if I would make her a jeansbag. She saw the one I made for myself, and wanted one too. It's been planned ever since...and I finally started it. I had the butterflypanel, and then just pieced it together. Maybe it's bigger than she wants it, but then I'll just have to make her another;-)


En venninne i Karlstad så veska jeg hadde sydd til meg selv, og lurte på om jeg ville sy en til henne. Den har lagt i bakhodet snart et år, men nå ble det endelig. Jeg hadde laget sommerfuglen tidligere, så det var bare å finne ei bukse med litt fine baklommer og begynne å klippe. Den er kanskje litt større enn hun har sett for seg, men er den for stor, får jeg sy en ny;-)
Lots of pockets inside- but I've completely forgotten how to sew a zipper! It used to be something I could do almost blindfolded! So I struggled a bit, but I think it's okay now. There's a zippered pocket in back, and a few more inside the bag, there is also a small purse with a zipper and a snap, intended for loose change/parking money, and a keychain.


Det er mange lommer på innsiden- men jeg hadde altså totalt glemt hvordan jeg skulle sy i en glidelås! Det pleide å være noe jeg kunne få til omtrent i blinde, men nå rota jeg altså skikkelig før jeg fikk det til! Jeg kunne selvfølgelig slått opp i et eller annet syblad...men det er jo ikke noe mor! Men jeg tror det ble greit tilslutt. Det er ei glidelåslomme i bakkant, og noen flere åpne, i tillegg til en liten pung med glidelås og trykknapp (tenkt til småpenger/ parkometerpenger) og en nøkkelring med trykknapp.




I rounded the corners. My needle broke three times while trying to sew through a triple layer of jeansfabric plus the lining...

I've used the pockets that were already on the jeans as part of the design. No pattern here either. I used one pair of adultsized jeans to make one bag, plus some cotton fabric for lining. The strap is quite long.

Har avrundet hjørnene. Nåla knakk tre ganger mens jeg prøvde å sy gjennom tjukk dongeri og fór...

Jeg brukte/utnyttet lommene som var på buksa som en del av designen. Ikke noe mønster her heller. Det gikk med et par i voksenstørrelse, pluss litt bomullstoff til fór. Reima er ganske lang.








And here it is done.

Og her er den ferdig.




The view today is on top...crazy kids!
Have a great day:-)
Dagens utsikt er øverst...gale barn!
Ha en flott dag!




Edited to add: I just looked out...the rain we've got down here, came down as snow on the nearest mountaintops...
Bare en liten tilføyelse: kikka nettopp ut, og det regnet vi har fått idag, kom ned som snø på toppene...


14 comments:

Ruth said...

Så knallfine de veskene ble. Og Uglen var jo et rent stykke kunst. Jeg må bli flinkere å sy nå nå jeg har maskin som fungerer, jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne og glidelås - DET er et mysterium for meg. Jeg får de aldri skikkelig til. For ikke å snakke om foring. !!

Her er det overskyet i dag, men slettes ikke kaldt og da får man være glad til.

Ha en super dag.

Caffeine Girl said...

Good luck with finishing the socks. It looks like they will be worth the tedium!

What a wonderful aunt. Both the tote bags are darling, but the way you used the drawing is SO sweet!

Terry said...

Love the socks! And the jeans bags too! I've been meaning to make one of those for a long time. I'll get to it one of these days! :0)

Litt om alt said...

Her var det mye å lese og mange fine bilder :)
Først; Gratulerer med vel overstått konfirmasjon! Konfirmantens kjole (ja, hele jenta og resten av gjengen) var bare så flott! Og heldige med været var dere også :)
Det aller øverste bildet får jeg grøsninger av selv om det var vakkert...Brrrrr!
De veskene var bare helt herlige. Plass til alt man skal få plass til i en veske, og sterke (OG vaskevennlige) blir de også. Hadde symaskinen virket..men det gjør den ikke! Fin inspirasjon til en annen gang, det er helt sikkert.
Likte sokkene også, Gla'sokker :D

Klem

Michaela said...

Your Macchia socks are fantastic, I love the colours. And oh those jeans bags are just wonderful, all those pockets that you can fill with little balls of yarn and half finished knitting projects. Swoon!!!

Mother of Chaos said...

oh-oh-oh! the owl bag! that is so adorable!!

Ragnhild said...

Tenker hun ble glad for å se ugletegningen på ei flott veske!!! Store, deilige vesker du lager!

Ninne said...

Så flotte vesker og morsomme sokker! Men huttetu så kaldt det badet må ha vært! !Gubben badet i Oslofjorden for 14 dager siden, da var det 9 grader. Euh badet og badet fru Blom, han skulle sette ut badetrappen, og måtte høyst ufrivillig uti for å feste de nederste mutterne ;)

Heidelweiss said...

Oh the owl bag! How cute. Wonderful sewing and knitting! Also, I'm sure that water is freezing!!! The water around here is still only 4 degrees! Waaay too cold to be jumping into ;).

Judy said...

You are one talented lady. Love the bags. Anyone would be proud to carry them.
Have you ever thought of making them to sell?

Sylvia said...

Kjempekule vesker du har sydd. Utgåtte dongeri-jeans kan sagtens brukes litt til.
Likte ideen der du hadde sydd tegningen du fikk. Da må hun vel føle seg som en kunstner!
Litt for kaldt for bading nå, synes jeg som er "vassfis". Sommeren er ikke helt kommet enda....

Designated Knitter said...

Oh I love your socks! Totally worth all those ends to weave in! ;)

YarnThrower said...

I can't imagine sewing in all of the ends on those socks, but they sure are cute! Love the jeans bags!!

janses.blogspot.com said...

Hei hei. Tusen takk for hyggelig kommentar på min blogg:-) Det er alltid morsomt å få tilbakemeldinger. Jeg ser at du har laget mye fint. Likte spesielt dongerivesken, superlekkre!!! Ha en fin søndag, her på Fjellhamar er det fint vær og vi skal på flyoppvisning :-)